ویزای تحصیلی انگلیس

ویزای تحصیلی انگلیس

برای اخذ ویزای تحصیلی انگلیس ابتدا باید با این کشور آشنا شوید. به سراغ بریتانیای کبیر خواهیم رفت، تشکیل شده از چهار کشور: انگلستان (در جنوب)، اسکاتلند (در شمال)، ولز در (جنوب غربی) و ایرلند شمالی (در شمال جزیرۀ ایرلند). پایتخت بریتانیا و انگلیس، شهر لندن است و شهرهای مهم آن منچستر، کمبریج، آکسفورد، برایتون، بیرمنگام، نیوکاسل، لیدز، برادفورد، لیورپول، شفیلد هستند.

مرکز اسکاتلند شهر ادینبورو، مرکز ایالت ولز شهر کاردیف، مرکز ایرلند شمالی شهر بلفاست است. کشور انگلستان به داشتن آب و هوایی مرطوب و بارانی معروف است و شبیه به شمال ایران می باشد. فقط یک فصل از سال در این کشور بارش باران وجود نداشته و مابقی سال بیشتر هوا بارانی و مرطوب است.

ویزای تحصیلی انگلیس

مزایای تحصیل در انگلیس

دانشگاه های انگلیس جزو با کیفیت ترین دانشگاه های جهان محسوب می شود و از نظر علمی و پژوهشی و فناوری و تجهیزات و نوآوری حرف اول را در دنیا می زنند. این امر باعث شده تا تحصیل در انگلیس محبویت خاصی داشته باشد. و این اتفاق باعث شد تا دانشجویان برای مهاجرت کشور انگلیس را در نظر بگیرند.


سیستم آموزش عالی در انگلیس

برای دریافت ویزای تحصیلی انگلیس ابتدا باید با سیستم آموزشی این کشور آشنا شوید. سیستم آموزش عالی در انگلیس جزو برترین سیستم های آموزشی دنیا می باشد. و همواره نظام آموزشی کشور انگلیس بر پایه ای از بهترین نظام‌ های آموزشی جهان قرار دارد. سیستم آموزشی عالی در کشور انگلستان همواره در رده بندی های جهانی موفقیت های زیادی را کسب کرده و دانشگاه های انگلیس در رده بندی های جهانی QS در سال ۲۰۲۱ موفقیت های زیادی را کسب کرده است. دانشگاه آکسفورد رتبه ی چهارم، دانشگاه کمبریج رتبه ی هفتم، دانشگاه UCl رتبه ی هشتم و دانشگاه امپریال کالج لندن رتبه ی نهم، جزو ده دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته اند.

کیفیت تحصیل در انگلستان

کیفیت عالی تحصیل در انگلیس و دانشگاه های بی نظیر این کشور در دنیا زبانزد و معروف است. تمامی دانشگاه ها و کالج ها کشور انگلیس با نظم و استاندارد های دقیق اداره می شود. که دولت این کشور آن را اجرا می کند. به همین دلیل دانشجویان می توانند، این اطمینان را داشته باشند که این دانشگاه ها و کالج ها بهترین و با کیفیت ترین خدمات آموزشی را ارائه می دهند. همچنین در انگلستان به دلیل به روز بودن پروژه ها و پژوهش های روز دنیا، این امکان را فراهم کرده تا پژوهشگران در دانشگاه ها با به روز ترین متدهای پژوهشی و آموزشی و تحقیقاتی بهره مند باشند. انگلستان به لحاظ کیفیت آثار و تحقیقات پژوهشی، رتبۀ اول را در جهان کسب کرده و از آمریکا پیشی گرفته‌است.

ویزای تحصیلی انگلیس

طول تحصیل در انگلیس

یکی از نکات قابل توجه تحصیل در انگلیس، زمان مدت تحصیل می باشد. به طوری که در تمام کشور ها مقطع لیسانس به مدت چهار سال به طول می انجامد. اما در کشور انگلیس مقطع لیسانس سه سال می باشد. همچنین طول مقطع کارشناسی ارشد در انگلیس برای تحصیل، یک سال است. از نظر رضایت مندی، دانشگاه های انگلیس با بیش از 90 درصد رضایت دانشجویان همراه بوده و موفق به کسب بیشترین امتیاز و رضایت مندی را از طرف دانشجویان خود داشته است. تحصیل در انگلیس، با تجارب متحول‌ کننده‌ ای که برای دانشجویان می‌ سازد، موفقیت آنان را در زمینه آینده ی شغلی‌ شان تضمین می‌ کند.


تحصیل کارشناسی در انگلیس

دانشجویانی که قصدر اخذ پذیرش انگلیس در مقطع کارشناسی را دارند، باید حداقل امتحانات سه درس از دوره A-Level را با موفقیت بگذرانند و یا اینکه دوره Foundation را بگذارانند. دانشگاه های انگلستان به اصطلاح به دوره‌ های قبل از کارشناسی ارشد under graduate می گویند. طول دوره تحصیل سه الی چهار سال توأم با کار (Sandwich Course) ‌است.

دانشجویانی که دارای مدرک پیش دانشگاهی از ایران می باشند اگر نمره آیلتس ۶.۵ به بالا داشته باشند می توانند وارد سال اول دوره کارشناسی دانشگاه های انگلیس شوند. اما اگر هدف شان ادامه تحصیل در دانشگاه های تراز اول کشور انگلیس می باشد، باید دوره‌های A-levels و foundation را بگذرانند. . داوطلبان‌ بالای ۲۳ سال‌ در صورت‌ داشتن‌ سابقه‌ كاری مرتبط‌ با رشته‌ می توانند بدون‌ پشت‌ سر نهادن‌ دوره ‌A-Level به عنوان ‌Mature Student وارد دانشگاه‌ شوند.
البته‌ دانشجویان باید اطلاع داشته باشند که اگر بدون‌ دارا بودن‌ نمره ‌A-Level می توانند در برخی از دانشگاه‌ها دوره‌ Bachelor را به‌ شرط‌ پشت‌ سر نهادن‌ يك‌ سال‌ ابتدایی (Foundation Year) آغاز كنند كه‌ در مجموع‌ این‌ دوره‌ چهار سال‌ تحصیلی است.

متقاضیانی که دارای مدرک فوق دیپلم در ایران هستند برای اخذ پذیرش از دانشگاه های انگلیس باید معدل ۱۴ به بالا داشته باشند. و همچنین باید دارای مدرک زبان آیلتس ۶.۵ به بالا باشند تا بتوانند در برخی از رشته ها وارد سال اول یا دوم دوره کارشناسی دانشگاه های انگلیس شوند.

ویزای تحصیلی انگلیس

در رابطه با دانشجویان انصرافی دوره کارشناسی در ایران، این متقاضیان باید بدانند که مدرک آن ها، مدرک پیش دانشگاهی برای دانشگاه های انگلستان محسوب می شود. و همچنین امکان پذیرفتن واحدهای درسی گذرانده شده در دانشگاه های ایران (تطبیق واحد) توسط اکثر دانشگاه های انگلستان وجود ندارد.

لازم به ذکر است که وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ایران مدرک دانشجویان فارغ التحصیل دوره کارشناسی در کشور انگلیس (BSc یا BA) را معادل مدرک کارشناسی ایران ارزیابی می کند.
همچنین در کشور انگلیس دوره هایی مانند دوره HNC, HND وجود دارد که در ایران معادل مدرک فوق دیپلم محاسبه می شود.

دوره ‌Bachelor به دو نوع‌ تقسیم می شود: Honours و Ordinary
که مدرك ‌Honours خود به‌ چهار نوع ‌Second 1 and 2 ،First و Third تقسیم‌ می شود.
نکته قابل توجه درباره مدارک اینکه مدرك ‌Honours–First بالاترين، و Ordinary پایین‌ ترین‌ سطح‌ را دارد.


دوره کارشناسی ارشد در انگلیس

بهترین دوره برای متقاضیان ویزای تحصیلی انگلیس، دوره کارشناسی ارشد می باشد. زیرا دوره کارشناسی ارشد در تمامی کشورها به مدت دو سال به طول می انجامد، اما در کشور انگلیس مدت زمان تحصیل در دوره کارشناسی ارشد یک ساله خواهد بود. این مسئله از لحاظ شهریه ی دانشگاه، هزینه زندگی و رفت و آمد ها به شدت به نفع دانشجو است چون مدت تحصیل کمتر بوده و از لحاظ هزینه به صرفه تر خواهد بود، بدین ترتیب دانشجو می تواند با هزینه کمتر ویزای تحصیلی انگلیس را دریافت کند.

قطعاً بسیاری از دانشجویان در تلاش هستند که سریع تر مدرک فوق لیسانس را به دست آورند و هرچه زودتر جذب کار شوند، دانشجویان بین المللی که نظام آموزشی آنها به صورت حضوری در کلاس است، دوره MSc یا MA بهترین انتخاب مناسب برای گذراندن دوره کارشناسی ارشد می باشد. این دوره به صورت حضور مداوم در کلاس ها و انجام پروژه های پایانی ارائه می شود. به طوری که ابتدا دانشجو باید با حضور در کلاس و گذراندن درس های مربوطه در دانشگاه و همچنین شرکت در امتحانات پایانی اقدام نماید. سپس دانشجو می تواند زیر نظر استاد راهنمای خود در یکی از موضوعاتی که مرتبط با رشته خود است به تحقیقات بپردازد. اصولا در این دوره ۶ ماه به صورت درس و ۶ ماه به صورت پروژه خواهد بود.

ویزای تحصیلی انگلیس

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش تحصیلی انگلیس

  • مدرک زبان آیلتس حداقل 5.5
  • مدرک دیپلم
  • ریز نمرات دوره پیش دانشگاهی و دیپلم
  • پرداخت 60% شهریه سالانه
  • انگیزه نامه SOP
  • رزومه CV

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در انگلیس

  • دانشجویان بین المللی که فارغ التحصیل دوره کارشناسی در ایران هستند، باید برای گذراندن دوره فوق لیسانس (کارشناسی ارشد) در انگلیس وارد دوره MSc یا MA انگلیس شوند. برای ورود به این دوره ها داشتن مدرک زبان IELTS 6.5 و بالاتر الزامی است. اگر دانشجویان فارغ التحصیل دوره کارشناسی از دانشگاه های ایران دارای مدرک زبان با نمره پایین تر باشند و یا قصد تغییر رشته را داشته باشند می توانند دوره پری مستر (Pre–Master) را سپری کنند.
  • وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ایران مدرک دانشجویان فارغ التحصیل انگلیس از دوره های MSc یا MA را معادل کارشناسی ارشد ارزشیابی می کند.
  • دانشجویان فارغ التحصیل کارشناسی از دانشگاه های ایران یا انگلستان اگر قصد ادامه تحصیل تا دکتری را در انگلیس داشته باشند و سپس قصد بازگشت به ایران را داشته باشند، حتما باید ابتدا دوره MSc یا MA را گذرانده باشند. و بعد وارد دوره phd-Mphil انگلستان شوند. به دلیل آنکه وزارت علوم و تحقیقات ایران مدرک دانشجویانی را که دکتری پیوسته بعد از دوره لیسانس را بدون گذراندن دوره فوق لیسانس MA یا MSc اخذ کرده باشند کارشناسی ارشد ارزشیابی می نماید.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش کارشناسی ارشد در انگلیس:

  • مدرک زبان آیلتس حداقل 6.5
  • مدرک لیسانس
  • ریز نمرات دوره ی لیسانس
  • پرداخت 60% شهریه سالانه
  • انگیزه نامه sop
  • رزومه CV

دوره دکتری در انگلیس

یکی از دوره هایی که مورد استقبال دانشجویان بین المللی است تحصیل در انگلیس می باشد. دوره دکتری یا همان دوره PhD. دوره دکتری در انگلیس تنها بر اساس تحقیقات و پژوهاش های خاص بر روی پروژه ها انجام می شود. در این دوره دانشجو باید بر اساس رشته و سابقه ی تحصیلی و پذیرش استاد راهنما موضوعی را انتخاب کند. پروژه ای را انتخاب و شروع به تحقیقات کند. قابل توجه است اخیرا در بعضی از دانشگاه های انگلیس در رشته علوم تربیتی (Education) به صورت ترکیبی از کلاس حضوری و تحقیقات و پژوهش ها ارائه می شود.

این دوره‌ غالبا با پژوهش‌ است‌ و در اين‌ پژوهش‌ بايد مجهولی را كشف نماید که برای بالا بردن‌ توان‌ نظری دانشجو چندین درس‌ يا سمينار نيز ارائه‌ می شود. مدت زمان تحصیل دکتری در انگلیس نیز در مقایسه با سایر کشور ها بجای ۴ تا ۵ سال به طور میانگین ۳ سال به طول می انجامد. و این یک امتیاز بسیار خوبی محسوب می شود. زیرا در این مدت کم از نظر هزینه های تحصیلی و هزینه های زندگی بسیار صرفه جویی می شود. و همین دلیل باعث پرطرفدار شدن ویزای تحصیلی انگلیس شده است.

شروع سال تحصیلی دانشگاه های انگلیس

به طور کلی می توان گفت سال تحصیلی دانشگاه های انگلیس تقریباً از ماه سپتامبر شروع خواهد شد. و در ماه ژوئن به پایان می رسد. همچنین یک دانشجوی کارشناسی ارشد در ماه های تابستان فرصت لازم برای نوشتن پایان نامه خود را خواهد داشت.

شرایط کار دانشجویی در انگلیس

برای کسانی که ویزای تحصیلی انگلیس دریافت کرده اند شرایط کار حائز اهمیت می باشد. بر اساس مقررات آموزش عالی کشور انگلیس دانشجویان می توانند همزمان در حین تحصیل به صورت پاره وقت هم کار کنند. لازم به ذکر است که میزان ساعت کار در کشور انگلیس برای دانشجویان حداکثر ۲۰ ساعت در هفته خواهد بود و همچنین در تعطیلات کریسمس و عید پاک دانشجویان می توانند به صورت تمام وقت کار کنند.

اجازۀ کار همسر دانشجو در انگلیس

در ابتدا باید این مورد را ذکر کرد که ویزای همراه به متقاضیان دوره کارشناسی داده نخواهد شد. و ویزای همراه به متقاضیان دوره کارشناسی ارشد و بالاتر داده می شود. دانشجویانی که متاهل هستند و همسر خود را از طریق ویزای تحصیلی به عنوان همراه به کشور انگلستان سفر کردند، در رابطه با اجازه ی کار کردن، دولت این اجازه را خواهد داد که بیش از 6 ماه و همچنین در دوره‌ های تحصیلات تکمیلی، بیش از 12 ماه از شروع تحصیل دانشجو سپری شده باشد.


هزینه زندگی دانشجویی انگلیس

در رابطه با هزینه های زندگی در شهرهای انگلستان تفاوت هایی وجود دارد که این تفاوت ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:
مورد اول هزینه های زندگی در شهر لندن: شهر لندن قدیمی ترین شهر است و جزو گران ترین شهرها برای سکونت محسوب می شود. هزینه زندگی در شهر لندن 1300 پوند در ماه خواهد بود. البته اختلاف در مناطق گران نشین و ارزان نشین هم وجود دارد. که در مناطق گران تر هزینه زندگی ماهی 1800 پوند خواهد بود. و در مناطق ارزان تر هزینه زندگی 800 پوند خواهد بود.

مورد دوم هزینه های زندگی در شهرهای بزرگ کشور انگلیس است. شهرهایی مانند شفیلد، لیورپول، منچستر، کمبریج، نیوکاسل، بیرمنگام. طبق قانون UKBA هزینه زندگی در این شهرها ماهی 1020 پوند در ماه خواهد بود. البته تفاوت قیمت در این شهرها هم وجود دارد. به طور میانگین تفاوت قیمت ها در این شهر ها بین 800 الی 1300 پوند در ماه است.

همچنین در مورد آخر هزینه های زندگی در شهرهای کوچک کشور انگلیس است. هزینه زندگی در این شهر ها بر اساس قانون UKBA ماهی 1000 پوند در ماه است. البته تفاوت قیمت ها در این شهر ها هم وجود دارد. بازه قیمتی از 600 الی 1100 پوند در ماه خواهد بود.

تحصیل در مدارس انگلیس

ویزای تحصیلی انگلیس فقط مختص دانشگاه ها نیست و برای دانش آموزان هم این امکان فراهم است تا با ویزای تحصیلی به انگلیس سفر کنند. در انگلیس والدینی که نیازمند این هستند که فرزندانشان در بهترین مدرسه های انگلیس تحصیل کنند، می توانند از شرایط عالی و امکانات مدرسه بهره مند شوند. دانش آموزان می توانند با بهره مندی از امکانات ویژه ی مدرسه های انگلیس به درجات بالای علمی برسند. با تحصیل در مدارس انگلیس و داشتن مدرک از مدرسه های کشور انگلستان، دانش آموزان می توانند در دانشگاه های خود انگلستان و حتی دانشگاه های کل دنیا به راحتی پذیرش بگیرند و وارد دانشگاه شوند.

ویزای دانش آموزی انگلیس

نکته ی قابل توجه این می باشد که با تحصیل فرزندان در مدارس انگلیس، والدینی که شرایط مهاجرت ندارند، می توانند از طریق ویزای دانش آموزی فرزندان به انگلیس مهاجرت کنند. البته جهت همراهی دانش آموزان بین المللی در انگلستان فقط یکی از والدین اجازه ورود به این کشور را خواهند داشت. آموزش کودکان در سن 5 سالگی آغاز می‌شود، زمانی که دانش آموزان دوره‌ ی GCSE خود را گذراندند، دوران مدرسه ‌ی آن‌ ها به پایان می‌ رسد. سال تحصیلی در انگلیس معمولاً از ماه سپتامبر شروع شده و در ماه جولای به پایان خواهد رسید. ساعت کاری مدرسه هم از ساعت 8 صبح شروع و تا ساعت 3-4 بعد از ظهر به پایان می رسد.


نظام آموزشی انگلستان و بریتانیا به چهار بخش مختلف تقسیم شده است:

  • Primary Education
  • Secondary Education
  • Further Education
  • Higher Education

نظام آموزشی دانش آموزان قبل از ورود به دانشگاه به چهار دسته key stage تقسیم می شود و دانش آموزان در پایان هر key stage ارزیابی دقیق می شود.

Key Stage 15 الی 7 سالمدرسه ابتدائی
Key Stage 27 الی 11 سالمدرسه ابتدائی
Key Stage 311 الی 14 سالدبیرستان
Key Stage 414 الی 16 سالدبیرستان

دانش آموزان در تمامی این مراحل ارزیابی می شوند. اما مهمترین ارزیابی دانش آموزان در سن ۱۶ سالگی خواهد بود. درست در زمانی که دانش آموزان در حال انجام دوره GCSE و یا دیپلم در دوره دبیرستان خود هستند. لازم به ذکر است که دانش آموزان در نظام آموزشی انگلستان پس از گذراندن دوره GCSE، می توانند برای ادامه تحصیل به مقاطع بالاتر اقدام نمایند.

دوره GCSE بریتانیا

GCSE مخفف (General Certificate Secondary Education) بوده تحصیل کردن و درس خواندن در انگلیس تقریبا از 5 سالگی شروع می شود. و در این دوره‌ پنج‌ ساله‌ ابتدایی، كودكان‌ با جو و محيط‌، نحوه‌ آموزش‌ و شرايط‌ محل‌ تحصيل‌ آشنا خواهند شد. پس از گذراندن آن، دانش آموزان وارد دوره‌ ی متوسطه‌ خواهند شد كه‌ روابط‌ منظم‌ تر و جدی تری دارد.

دوره ی GCSE معمولا شامل سنین 8 الی 11 سال (سالهای اول دبیرستان) است. حداقل سن دانش آموز برای شروع در این دوره ۱۴ سال تمام و حداکثر سن 17 سال می باشد. دانش آموزان پس از گذراندن این دوره ها می توانند وارد دوره های پیش دانشگاهی یک یا دو ساله شوند. نمره دوره GCSE به صورت ۸۰% نمرات امتحانات نهایی است که به صورت سراسری در انگلیس برگزار می شود. ۲۰% فعالیت های کلاسی دانش آموز محاسبه می گردد.

هزینه تحصیل در مدارس انگلستان

شهریه مدارس دولتی در کشور انگلیس بسته به موقعیت ها و امکانات و آموزش های مدرسه و همچنین شهری که در آن سکونت دارند متفاوت است. اما به طور میانگین شهریه مدارس های دولتی در کشور انگلستان سالانه بین 14000 هزار الی 20000 پوند خواهد بود.
این هزینه شامل دانش آموزان بین المللی است که ملزم به پرداخت این مبلغ برای تحصیل در انگلیس هستند. در رابطه با شهریه مدارس خصوصی در کشور انگلیس هزینه ها متفاوت است. هزینه تحصیل در مدارس خصوصی در کشور انگلیس به صورت میانگین بین 16000 تا 30000 پوند در سال است.

مدارک لازم برای دریافت ویزای دانش‌ آموزی انگلیس

  • سن بین 5 تا 17 سال
  • ارائه نامه پذیرش از یک مدرسه دولتی یا خصوصی در انگلستان
  • ارائه رضایت نامه والدین یا سرپرست
  • اثبات تمکن مالی (پس اندار کافی برای تأمین هزینه‌ های دوره تحصیل و هزینه‌ های زندگی در انگلستان را داشته باشد)

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی انگلیس

  • پاسپورت
  • مدرکی در رابطه با امکان تعیین هزینه سفر و اقامت و تمکن مالی از بانک و گردش 6 ماه گذشته حساب بانکی
  • مدرکی دال بر محل اقامت در انگلستان
  • اطلاعات یکی از والدین برای متقاضیان زیر 18 سال
  • برای برخی از متقاضیان لازم است که امتحان TB بگذرانند و نتیجه را اعلام کنند.
  • مدارک ترجمه شده

جدول زیر دانشگاه های برتر انگلیس

دانشگاه های برتر انگلیسرنکینگ جهانی
University of Oxford5
University of Cambridge7
Imperial College London8
University of Edinburgh10
University of Manchester20
King’s College London27
London School of Economics and Political Science31
University of Bristol49
University of Warwick58
University of Glasgow62
Durham University77
University of Sheffield86
University of Southampton87
University of Leeds90
امکان اخذ ویرای همراه در تمامی مقاطع وجود دارد؟

برای افراد زیر 16 سال و همچنین برای مقاطع ارشد و دکترا امکان صدور ویزای همراه برای پدر یا مادر امکانپذیر است اما برای مقطع کارشناسی امکان صدور ویزای همراه وجود ندارد.

میانگین هزینه زندگی در ماه چقدر است؟

ماهیانه بین 1000 تا 1500 پوند و سالیانه حدود 12000 پوند.

آبا همراه می تواند از ابتدا وارد کشور انگلستان شود؟

اگر همراه ویزای Depend داشته باشد با متقاضی میتواند وارد خاک انگلستان شود.

آیا امکان پذیرش از دانشگاه آکسفورد وجود دارد؟

دانشگاه آکسفورد بسیار دانشگاه خوبی است. ولی خب شدیدا هم سخت گیر است. دانشجو باید از نظر علمی و رزومه بشدت قوی باشه

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *