ویزای تحصیلی ایتالیا

اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا به دلیل امکان دریافت بورسیه تحصیلی و همچنین هزینه تحصیل ارزان، همواره متقاضیان بین المللی زیادی را جذب خود نموده است. هزینه زندگی در کشور ایتالیا به مراتب کمتر از دیگر کشورهای اروپایی می باشد. دانشجویانی که به دنبال ویزای تحصیلی با هزینه ی پایین تری هستند، کشور ایتالیا مناسب ترین گزینه برای مهاجرت خواهد بود. هزینه ی زندگی و هزینه ی تحصیل کمتر، و همچنین اقدام برای اخذ بورسیه در ایتالیا یکی از عوامل موثر برای انتخاب کشور ایتالیا به عنوان مقصدی مناسب برای تحصیل و پلی برای ورود به اتحادیه اروپا می باشد.

تحصیل در اروپا، داشتن ویزای شنگن و همچنین کمک هزینه ی تحصیلی رویای هر دانشجویی است. کشور ایتالیا با داشتن دانشگاه های معتبر و سهولت در صدور ویزای تحصیلی مقصدی مناسب برای ادامه ی تحصیل در اروپا می باشد. دانشجویان با داشتن ویزای تحصیلی ایتالیا می توانند در تمامی کشورهای حوزه ی شینگن بدون محدودیت تردد یا کار کنند.

اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

مزایای تحصیل در ایتالیا

  • هزینه تحصیل پایین در ایتالیا
  • سختگیری کمتر برای اخذ ویزای تحصیلی نسبت به دیگر کشورها
  • امکان اخذ بورسیه تحصیلی متفاوت و ارزنده
  • هزینه ارزان زندگی و تحصیل در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی، کانادا، آمریکا و استرالیا
  • بهترین پل جهت مهاجرت به اروپا
  • دریافت مدرک تحصیلی معتبر از دانشگاه های با بهترین رنکینگ جهانی
  • امکان ارائه خوابگاه دانشجویی
  • امکان تحصیل در حوزه شینگن
  • امکان ورود به بازار کار ایتالیا حین و پس از دوران تحصیل
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی، و یادگیری همزمان زبان ایتالیایی
  • اخذ اقامت کاری پس از اتمام تحصیل در ایتالیا

مهم ترین مرحله ی اعزام دانشجو، اخذ ویزای تحصیلی است. سفارت ایتالیا در ایران جزو بهترین سفارت ها از لحاظ سهولت و صدور ویزای تحصیلی می باشد. سفارت ایتالیا در تهران نیز بر اساس تجربه نشان داده که دارای مزیت های زیر می باشد:

  • عدم سخت گیری در مرحله مصاحبه
  • رزرو وقت در نزدیک ترین زمان (یکماه بعد از اقدام به رزرو)
  • بلوکه نکردن پول برای صدور ویزای تحصیلی

مدارک مورد نیاز سفارت ایتالیا

  • ترجمه ایتالیایی سوابق تحصیلی
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • مدرک زبان، آیلتس 6 یا تافل 78 به بالا
  • ترجمه شناسنامه (ایتالیایی یا انگلیسی)
  • مدرک تمکن مالی، تقریبا 700 یورو به ازای هر ماه تحصیل در ایتالیا

درباره ی تمکن مالی، به طور مثال دانشجوی کارشناسی ارشد باید در حساب خود یا حساب سرپرست دانشجو، مبلغ 15000 یورو داشته باشد.


دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

دانشجویان پس از اخذ پذیرش دانشگاه می توانند برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنند. دانشجویانی که قصد دارند ترم اول در دانشگاه های ایتالیا ثبت نام کنند ابتدا باید درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت نمایند. البته لازم به ذکر است، دوره‌های آموزشی موسسات آموزش عالی هنری، موسیقی و رقص، مدارس دوره متوسطه برای مترجمین و مشاوران زبانی، دوره‌های آموزشی موسسات تخصصی روان درمانی، دوره‌های تخصصی فنی فوق دیپلم که توسط موسسات فنی عالی برگزار می‌شوند، شامل پیش ثبت نام آنلاین نمی باشند. این متقاضیان باید درخواست خود را مستقیما از طریق ایمیل studi.teheran@esteri.it با سفارت درمیان بگذارند.

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی ایتالیا

سفارت ایتالیا فرمول مشخصی برای تمکن مالی تعیین نکرده است و از دانشجو این خواسته را دارد که حداقل هزینه ی زندگی در یک سال اول را داشته باشد. تمکن مالی برای ویزای تحصیلی ایتالیا برای هر ماه زندگی حداقل 700 یورو خواهد بود که معادل 8400 یورو در سال است.

تمکن مالی برای سفارت ایتالیا

  • صورت حساب بانکی سه ماه آخر به زبان انگلیسی، به نام شخص دانشجو یا یکی از والدین
  • شناسنامه صاحب حساب که ترجمه شده به زبان ایتالیایی یا انگلیسی
  • قرارداد کاری، بیمه تامین اجتماعی، اقرار نامه مربوط به درآمد
اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

مدرک زبان برای تحصیل در ایتالیا

تحصیل در هیچ دانشگاهی بدون داشتن مدرک زبان ممکن نیست و تمامی دانشگاه های ایتالیا از متقاضیان خود مدرک تافل یا آیلتس درخواست می کنند. معمولا پذیرش بدون نمره زبان یک امر محال است و کشور ایتالیا برخلاف سایر کشورها دوره زبان ارائه نمی کند. رایج‌ ترین مدرک زبان مورد قبول برای ویزای دانشجویی ایتالیا مدرک زبان آیلتس (IELTS) است. نمره آیلتس مورد قبول برای اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا بسته به نوع رشته، مقطع تحصیل، دانشگاه متغیر بوده، اما حداقل نمره ی قبولی آیلتس 6 است.

مدرک زبان تافل (TOFEL) از مدارک مورد قبول برای اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا می باشد. حداقل نمره تافل مورد نیاز برای پذیرش گرفتن از دانشگاه های ایتالیا ۸۰ است.

تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی

تحصیل به زبان ایتالیایی نیازمند مدرک زبان (ایتالیایی) مورد قبول یعنی B2 می‌ باشد. متقاضی اگر قصد گرفتن مدرک زبان ایتالیایی را داشته باشد باید در مدارس سفارت ایتالیا که زیر نظر خود سفارت خواهد بود، اقدام کند. (برای تحصیل به زبان انگلیسی، نیازی به اخذ مدرک زبان ایتالیایی نیست)


شرایط سنی تحصیل در ایتالیا

تقریبا هیچ کدام از موسسه ها و مراکز آموزشی ایتالیا محدودیت سنی برای اخذ پذیرش یا تحصیل را ندارند. نکته قابل توجه این می باشد که سن دانشجو هم نباید بیش از حد مجاز باشد، اگر به این ترتیب بود متقاضی باید دلیل موجهی برای گپ تحصیلی خود ارائه دهد. داشتن گپ تحصیلی کار شما را برای پذیرش گرفتن کمی دشوار می کند. اگر مدت زیادی از اخذ آخرین مدرک تحصیلی دانشجو می گذرد، باید مدرکی ارائه دهد که در این چند سال مشغول کاری مربوط به رشته تحصیلی خود بوده است. در بسیاری از موارد مشاهده شده‌ که با وجود سن بالا، دانشجو موفق به اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی ایتالیا شده ‌است.

اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

بورسیه تحصیلی ایتالیا

شاید یکی از مهم ترین نکات برای هر دانشجو، دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا برای رشته های مختلف است. بسیاری از متقاضیان اطلاعات درستی از شرایط بورسیه های کشور ایتالیا ندارند. بورسیه تحصیلی در ایتالیا به دو روش امکان پذیر می باشد:

بورسیه تحصیلی ایتالیا از دانشگاه

این نوع بورس بر اساس رزومه علمی دانشجو، دانش شخصی، معدل و مقاله‌ های چاپ شده معتبر به او تعلق می‌ گیرد. این نوع بورسیه بیشتر شامل مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است. مبلغ بورسیه مقطع دکتری در ایتالیا تقریبا 1200 یورو در ماه می باشد.
در مقطع کارشناسی ارشد، بورسیه تحصیلی دانشگاه های ایتالیا به دو سطح تقسیم می شود:
1- بورسیه های ۱۲۰۰۰ یورویی همراه با هزینه‌ ی شهریه دانشگاه که دانشجو می تواند مقداری از آن را پس انداز کند.
2- بورسیه ۵۵۰۰ یورویی به علاوه هزینه ی شهریه‌ ی دانشگاه و بورسیه‌ ای که فقط شهریه دانشگاه را پوشش می‌ دهد.
این شرایط برای دانشگاه‌های میلان، تورین، ونیز تقریبا یکسان است.

بورسیه استانی ایتالیا

بورسیه های استانی ایتالیا (DSU) در تمامی مقاطع به دانشجویان تعلق می گیرد. این بورسیه شرایط ساده ای دارد که در آن دولت ایتالیا، شهریه دانشگاه، هزینه خوابگاه، غذا و … پرداخت می کند.

شرایط بورسیه استانی

در مقطع کارشناسی و ارشد مبلغ ۵۰۰۰ یورو همراه با هزینه شهریه دانشگاه است.
در مقطع دکتری مبلغ ۸۰۰۰ یورو به علاوه ی هزینه شهریه ها می باشد.
دانشجو با استفاده از این بورسیه ها بطور کامل هزینه ی زندگی و تحصیل خود را پوشش می دهد. نهایت هزینه ای که سالیانه دانشجو باید پرداخت کند، ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو خواهد بود.

مدارک مورد نیاز بورسیه استانی ایتالیا

مدارک و شرایط اصلی که برای دریافت این نوع بورسیه لازم خواهید داشت:

  1. ترجمه ی شناسنامه دانشجو به زبان (ایتالیایی یا انگلیسی)
  2. ترجمه ی شناسنامه ناپدری (در صورت فوت پدر، ترجمه ی شناسنامه سرپرست خانوار الزامی است. همچنین گواهی فوت پدر هم کمک کننده خواهد بود)
  3. ترجمه ی گواهی فیش حقوقی پدر یا سرپرست خانوار
  4. تکمیل نمودن فرم مربوطه به صورت آنلاین (زمان آگوست تا سپتامبر)
  5. نشان دادن اجاره نامه منزل و ترجمه آن (در برخی از شهرها نیازی به ارائه این مدرک نیست)
  6. ارائه گواهی فیش حقوقی پدر یا همان فردی که تحت تکفل وی است (به یورو)

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا

مدارکی که به دانشجو کمک خواهد کرد تا شانس بیشتری برای اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا داشته باشد:

  • یکی از والدین دانشجو فوت کرده باشد.
  • اگر والدین دانشجو معلولیت خاصی داشته باشند، با ذکر این مشکل شانس فرد افزایش خواهد یافت.
  • تحصیل یکی دیگر از اعضای خانواده در کشور دیگری.
  • اگر دانشجو خواهر یا برادر زیر هفت سال داشته باشد و والدین هر دو شاغل باشند، در صورت نبود والدین این کودک در خانه تنها می‌ ماند، این مورد نیز در اخذ بورسیه موثر است.

لازم به ذکر است برای دریافت بورسیه باید محدودیت سنی را در نظر بگیرید. حداکثر سن برای دریافت این کمک هزینه تحصیلی در ایتالیا ۳۵ سالگی می‌ باشد. درضمن کمک هزینه تحصیلی به افراد زیر 18 سال تعلق نمی گیرد.


نکات مهم برای اخذ بورسیه ایتالیا

اگر دانشجو فارغ التحصیل نشده باشد، امکان اخذ پذیرش وجود دارد اما باید متذکر باشد تا قبل از وقت سفارت، دانش نامه ی خود را ارائه دهد. توجه داشته باشید دانشجو فقط مجاز به استفاده یکی از بورسیه های تحصیلی (استانی و دانشگاهی) است و اقدام همزمان برای هر دو بورسیه میسر نمی باشد. اخذ بورسیه های دولتی ایتالیا دشوار نیست و متقاضی پس از دریافت بورسیه دولتی باید تعداد واحد مشخصی را پاس کند. اگر دانشجو ورودی سپتامبر باشد باید طی یک سال 35 واحد درسی را بگذراند، اما اگر ورودی ماه ژانویه باشد، باید همین تعداد واحد درسی را طی 6 ماه به اتمام برساند که به نظر دشوار خواهد بود. البته پذیرش در مقطع لیسانس فقط سالی یک بار آن هم در ماه سپتامبر امکان پذیر است.

اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا برای متقاضیانی که ورودی سپتامبر هستند مشخص شده نیست و این دانشجویان باید هزینه ترم اول تحصیل شامل (هزینه دانشگاه، خوابگاه، هزینه رفت و آمد) که حدودا  3500 تا 5000 یورو می‌ باشد را تهیه کند. البته پس از اخذ بورسیه تحصیلی این هزینه‌ ها در سال دوم توسط دانشگاه به حساب دانشجو واریز می شود. لازم به ذکر است این مورد برای ورودی های ژانویه صدق نمی کند، و مختص سپتامبر است.


مدارک لازم جهت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

  • مدارک فارغ التحصیلی دانشجو (ترجمه شده)
  • ریز نمرات تحصیلی (ترجمه شده)
  • مدرک زبان معتبر (آیلتس، تافل)
  • اصل پاسپورت
  • ارائه CV یا رزومه ی تحصیلی 
  • انگیزه نامه
  • پنج قطعه عکس
  • آدرس پست الکترونیکی

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

دانشجویانی که علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی هستند ضروری است که در آزمون سراسری که اوایل سپتامبر برگزار می‌گردد شرکت نمایند. این آزمون در دبی، امارات، قبرس یا در کشور ایتالیا به زبان انتخابی خود دانشجو، ایتالیایی یا انگلیسی برگزار می شود. دانشجو اگر زبان انگلیسی را انتخاب کند ترجیحآ نیازمند داشتن آیلتس 5.5 یا 6 است و در غیر این صورت نیازمند گذراندن دوره‌ های زبان ایتالیایی است، و باید در آزمون Esterni شرکت کرده و نمره لازم را کسب نمایید.
آزمون Esterni بهمن هر سال برگزار می‌ گردد و داشنجو باید کتاب Espresso1 و Espresso2 را مطالعه کند. حداقل نمره ۱۶۰ از ۲۰۰ را کسب نمایید تا موفق به قبولی شود. متقاضیان در کنکور پزشکی ایتالیا باید این نکته را بدانند که این کنکور بسیار رقابتی بوده و موفق شدن در آن با دشواری‌ هایی همراه است.


اخذ اقامت دائم ایتالیا پس از اتمام تحصیل

دانشجویان پس از پنج سال کار می توانند اقامت دائم بگیرند. به طور مثال، دانشجوی کارشناسی ارشد پس از 2 سال تحصیل مشغول به کاری شود (حتی غیر مرتبط با رشته تحصیلی) و تا 5 سال (با قوانین ایتالیا و پرداخت مالیات) کار کند، پس از آن می تواند اقامت دائم دریافت کند. این خود می تواند انگیزه ای برای ادامه تحصیل باشد که بتوان در رشته تحصیلی کار مرتبط و پردرآمد پیدا کرد. موسسه اعزام دانشجو نیکاویزا بهترین پیشنهادها را با توجه به شرایط شما برای مهاجرت به ایتالیا مهیا می کند. برای دسترسی به مشاوره های تحصیلی ایتالیا فرم ارزیابی تحصیلی زیر را کامل کنید:

لیست دانشگاه های مورد تائید ایتالیا

ردیفبهترین دانشگاه های ایتالیاQS Ranking 2021
1پلی تکنیک میلان137
2دانشگاه بولونیا160
3دانشگاه ساپینزا رم171
4دانشگاه پادوآ216
5دانشگاه میلان301
6پلی تکنیک تورین308
7دانشگاه پیزا383
8دانشگاه ناپل392
9دانشگاه ویتا سلوت392
10دانشگاه ترنتو403

آیا با قبولی در مدرسه های ایتالیایی می شود وارد دانشگاه شد؟

خیر. برای ورود به دانشگاه باید در آزمون های ورودی دانشگاه شرکت کنید. البته سخت نیست این آزمون ها و به راحتی می توان قبول شد.

مدرک زبان مورد نیاز برای ویزای تحصیلی ایتالیا به چه صورت خواهد بود؟ بدون مدرک زبان هم امکان ویزا است؟

خیر. دانشجو باید حتما مدرک زبان آیلتس یا تافل دریافت کند.

آیا برای تحصیل در ایتالی متقاضی باید زبان ایتالیایی آموخته باشد؟

خیر. زبان انگلیسی کفایت می کند. اما بعضی از رشته های تحصیلی هستند که نیاز به یادگیری زبان ایتالیایی دارد.

اگر متقاضی گپ تحصیلی داشته باشد، باید آن را اثبات کند؟

بله. کشور ایتالیا به گپ تحصیلی اهمیت می دهد.

در کشور ایتالیا امکان بورس تحصیلی وجود دارد؟

بله. دولت ایتالیا و دانشگاه های ایتالیا بورسیه تحصیلی دارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *