ویزای تحصیلی قبرس

ویزای تحصیلی قبرس

قبل از بررسی ویزای تحصیلی قبرس یک آشنایی مختصر با جزیره قبرس خواهیم داشت. قبرس کشوری جزیره‌ای در شرق دریای مدیترانه (در جنوب کشور ترکیه) که پایتخت آن نیکوزیا است. قسمتی از شمال این جزیره قبرس شمالی (بخش ترک‌ نشین) دارای ساکنان مسلمان و ترک‌ زبان قبرسی می باشد و بخش جنوبی (اروپایی) این جزیره عموماً قبرسی (یونانی‌ نشین) هستند. در قبرس هر دو زبان یونانی و زبان ترکی زبان‌های رسمی هستند. این جزیره دارای آب و هوای معتدل و مدیترانه‌ ای است که همواره آفتابی و با بارش کم باران هوای معتدلی را دارد.

جمهوری قبرس از اعضای اتحادیه اروپا می‌ باشد. قبرس از نقاط گردشگر پذیر مدیترانه‌ است و در ۱ ژانویه ۲۰۰۸ به حوزه یورو پیوست.
جمعیت کل جزیره یک میلیون و صد هزار نفر است. کشور قبر س دارای دو بخش شمالی و جنوبی می باشد که عمده ی دانشگاه های مورد تایید آن در بخش شمالی قراردارند.

کشور قبرس شمالی دارای 6 شهر مهم از جمله نیکوزیا، فاماگوستا، گیرنه، مورفو و لفکا است. این جزیره همواره بسیار مورد علاقه مردم اروپا بوده و توریست های زیادی درتابستان از کشورهایی همچون انگلستان، فرانسه، اسپانیا، یونان و … به سواحل این کشور سفر می کنند. مردم قبرس بسیار خون گرم هستند و با خارجی ها به بهترین نحو رفتار می کنند. زبان اصلی مردم قبرس شمالی، ترکی است. اما اکثر مردم به زبان یونانی مسلط هستند. زبان انگلیسی محبوبیت کمتری نسبت به زبان یونانی دارد اما به دلیل توریست های فراوان در بیشتر مناطق گردشگری و فرهنگی پرکاربرد است و اکثر مردم عادی این کشور به ویژه در شهر گیرنه با زبان انگلیسی آشنا هستند.

مزایای تحصیل در قبرس

  • دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم تحقیقات
  • امکان اخذ بورسیه و کمک های تحصیلی برای دانشجویان
  • امکان ترانسفر دروس دانشگاهی به دانشگاه های امریکا و کانادا و اروپا
  • امکان اخذ پذیرش بدون مدرک زبان
  • بیمه رایگان

قبرس به دلیل شرایط مساعد و مطلوب اجتماعی، محیط آرام و هزینه های زندگی مناسب و همچنین امنیت بسیار زیاد، کشور خوبی برای ادامه تحصیل می باشد. سیستم آموزشی عالی قبرس مانند هر کشور دیگری ویژگی‌ های خاص خود را دارد. کشور قبرس بیش از ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف سیستم آموزش و پرورش می‌ کند.

دانشگاه‌ های قبرس جزو ارزان‌ ترین دانشگاه‌ ها در سراسر جهان هستند و همچنین امکان دریافت تخفیف شهریه را به دانشجویان خود می‌ دهد. با توجه به صنعت خوب و عالی گردشگری قبرس، رشته‌ های گردشگری، هتلداری از محبوب‌ ترین رشته‌ های دانشگاهی محسوب می‌ شود. همچنین دانشگاه‌ های قبرس رشته‌ هایی مانند مهندسی، حقوق، بازرگانی، اقتصاد، پرستاری را آموزش می دهد. از دیگر مزایای اخذ ویزای تحصیلی در قبرس، امکان تحصیل به زبان انگلیسی می باشد. خدمات درمانی در این جزیره کوچک رایگان است. نکته قابل توجه درباره ی قبرس این می باشد که این کشور جزو ۵ کشور امن جهان است. سیستم آموزشی در قبرس به صورت زیر است:

  • پیش‌ دبستانی ( ۳ تا ۶ سالگی)
  • ابتدایی (۶ تا ۱۲ سالگی)
  • متوسطه (۱۲ تا ۱۸ سالگی)
  • تحصیلات عالی (بالای ۱۸ سال)

شرایط پذیرش دانشگاه های قبرس

دانشجویان برای اخذ ویزای تحصیلی قبرس ابتدا باید از دانشگاه های مورد تایید کشور قبرس پذیرش دریافت کند. برای پذیرش تحصیلی گرفتن در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از قبرس مدارک زیر مورد نیاز است:

  • ارائه مدارک تحصیلی و ترجمه مدارک
  • ارائه مدرک زبان معتبر
  • ارائه ریز نمرات مقاطع تحصیلی و ترجمه آن
  • افرادی که کارهای تحقیقاتی انجام داده اند باید رزومه علمی خود را ارسال نمایند
  • ارائه توصیه نامه اخذ شده توسط استاد
  • ارائه انگیزه نامه

اخذ ویزای تحصیلی قبرس

دانشجویان پس از دریافت پذیرش از دانشگاه، باید برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایند. برای دریافت ویزای تحصیلی باید این مراحل را انجام دهید: ابتدا دانشجو باید فرم مورد نظر را دریافت و تکمیل نماید. با توجه به قوانین و شرایط هر دانشگاه، دانشجو باید مبلغی بین 55€ تا 150€ (یورو) پرداخت کند. لازم به ذکر است که این مبلغ قابل برگشت نیست. در مرحله بعد دانشجو باید تمام مدارک تحصیلی و ریز نمرات را ترجمه کند و برای تایید نیاز به مهر سفارت خانه قبرس در ایران و وزارت امور خارجه می باشد. پاسپورت معتبر دارای دو سال اعتبار باید ارائه نماید.

4 قطعه عکس رنگی پاسپورتی ضروری است. گواهی عدم سوء پیشینه که باید توسط وزارت امور خارجه و سفارت قبرس در کشور ایران تایید گردد. ارائه گواهی تمکن مالی تایید شده که دانشجو باید آن را ارائه نماید.

ویزای تحصیلی قبرس

هزینه تحصیل در قبرس

شهریه های دانشگاه های قبرس با توجه به دانشگاه، برنامه تحصیلی، رشته تحصیلی، مقطع رشته ی تحصیلی دانشجویان متفاوت است.

مقطع تحصیلیشهریه سالانه به یورو
کارشناسی3500€ (یورو)
کارشناسی ارشد2000€ الی 2500€ (یورو)
دکتری2000€ الی 2500€ (یورو)

با توجه به هزینه های تحصیلی در قبرس که در جدول بالا مشاهده کردید، سطح هزینه زندگی دانشجویان در کشور قبرس بالا نبوده و حتی در قیاس با کشورهای اروپایی دیگر پایین تر است. دانشجویان بین المللی ماهانه حدود 350€ الی 600€ (یورو) صرف مخارج زندگی خود شامل هزینه غذایی، رستوران، خرید، حمل و نقل و غیره می کنند.

معرفی دانشگاه های قبرس

  • University of Cyprus
  • European Univer
  • Girne American University
  • Cyprus College
  • Cyprus International University
  • The Philips College
  • Eastern Mediterranean University
  • Near East University
  • Inter College
  • European University of Lefke
  • University of Nicosia
  • Middle East Technical University Northern Cyprus Campus
ویزای تحصیلی قبرس

بورسیه‌ های تحصیلی در قبرس

برای دانشجویان کارشناسی در قبرس بدون در نظر گرفتن معدل، امکان دریافت تخفیف شهریه وجود دارد. در رشته داروسازی شرط معدل وجود دارد، اگر دانشجو معدل خوبی داشته باشد، سهمیه 25 الی 50 درصدی بورسیه به او تعلق خواهد گرفت. بورسیه شامل رشته های پزشکی نمی شود. و شهریه هر ترم رشته های پزشکی معادل ۱۰۰۰۰ یورو است.

برای دانشجویان کارشناسی ارشد (بدون در نظر گرفتن معدل) امکان اخذ تخفیف شهریه وجود دارد. همچنین بر اساس سوابق کاری و تحصیلی، دانشجو می‌ تواند برای استادیاری اقدام نماید. به دانشجویان در مقطع دکتری، بورسیه تعلق نخواهد گرفت. اما این امکان وجود دارد که با توجه به سوابق تحصیلی و کاری، به عنوان دستیار استاد (teacher assistant) یا دستیار تحقیق (research assistant) مشغول به کار شوند و حقوق دریافت نمایند.

تحصیل در قبرس شمالی (قبرس اروپایی)

دانشگاه هایی که در قبرس شمالی (قبرس اروپایی) هستند، نیازی به ویزا ندارند و متقاضیان از طریق کشور ترکیه وارد قبرس شمالی می شوند. ابتدا متقاضی باید با ارائه پرینت برگه‌ پذیرش، یک ویزای توریستی ۱ تا ۳ ماهه توسط مأمور مهاجرت دریافت کند. متقاضی پس از ثبت نام در دانشگاه می تواند اقدامات لازم را جهت اخذ گواهی، مبنی بر اینکه دانشجوی یکی از دانشگاه های قبرس شمالی است را دریافت نماید. سپس دانشجو باید گواهی مورد نظر به علاوه ی نامه سکونت و نتایج آزمایش های پزشکی را به ماموران اداره مهاجرت تحویل داده تا در پاسپورتشان بین ۱ تا ۲ سال اقامت دانشجویی قبرس درج خواهد شد.

تحصیل در مقطع کارشناسی در قبرس

عنوانقبرس شمالیقبرس جنوبی
طول دوره تحصیل4 سال 4 سال
زبان تحصیلانگلیسی انگیسی، یونانی، ترکی
مدرک زبان مورد نیازلازم نیستلازم نیست
هزینه تحصیل۳۷۰۰-۷۰۰۰$۸۰۰۰-۱۵۰۰۰$
امکان اخذ بورسیهبلهبله
زمان شروع ترم تحصیلیاکتبر- فوریهاکتبر- فوریه
هزینه زندگی۶۰۰-۸۰۰$۶۰۰-۸۰۰$
امکان کار دانشجوییبلهبله

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در قبرس

عنوانقبرس شمالیقبرس جنوبی
طول دوره تحصیل2 سال2 سال
زبان تحصیلانگلیسیانگلیسی
مدرک زبان مورد نیازلازم نیستلازم نیست
هزینه تحصیل۴۰۰۰-۸۰۰۰$۸۰۰۰-۱۵۰۰۰$
امکان اخذ بورسیهبلهبله
زمان شروع ترم تحصیلیاکتبر- فوریهاکتبر- فوریه
هزینه زندگی۶۰۰-۸۰۰$۶۰۰-۸۰۰$
امکان کار دانشجوییبلهبله

تحصیل در مقطع دکتری در قبرس

عنوانقبرس شمالیقبرس جنوبی
طول دوره تحصیل3 سال3 سال
زبان تحصیلانگلیسیانگلیسی
مدرک زبان مورد نیازلازم نیستلازم نیست
هزینه تحصیل۸۰۰۰-۱۰۰۰۰$۸۰۰۰-۱۰۰۰۰$
امکان اخذ بورسیهخیرخیر
زمان شروع ترم تحصیلیاکتبر- فوریهاکتبر- فوریه
هزینه زندگی۶۰۰-۸۰۰$۶۰۰-۸۰۰$
امکان کار دانشجوییبلهبله
آیا دارندگان ویزای تحصیلی قبرس می توانند از ویزای همراه استفاده کنند؟

بله، این امکان در قبرس وجود دارد.

هزینه دریافت ویزای تحصیلی قبرس چه مقدار است؟

این مبلغ از 55€ تا 150€ متغیر است.

وضعیت بیمه در کشور قبرس به چه صورت خواهد بود؟

دانشجویان در طول مدت تحصیل تحت پوشش بیمه هستند. و هیچ وجه اضافی بابت خدمات بیمه درمانی پرداخت نمی کنند.

وضعیت کار دانشجویی در قبرس به چه صورت خواهد بود؟

به دانشجویان بین المللی اجازه کار کردن نیم وقت برای حداکثر 20ساعت در هفته را می دهد.

آیا بدون مدرک زبان می توان برای اخذ پذیرش ویزای تحصیلی اقدام کرد؟

بله. در صورت نداشتن مدرک زبان معتبر هم می توانید اقدام کنید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *