اقامت دائم در کانادا پس از تحصیل

اقامت-دائم-در-کانادا-پس-از-تحصیلروش های مختلف اخذ اقامت دائم کانادا

اگر متقاضی تحصیل در دانشگاه های کشور کانادا باشید و یا هم اکنون مشغول به تحصیل در کشور کانادا هستید، قطعأ به اقامت دائم و زندگی در کشور زیبای کانادا نیز فکر کرده اید و خبر خوب اینجاست که این کار از طریق روش های اخذ اقامت دائم کانادا امکان پذیر است.

روش های مختلف اخذ اقامت دائم کانادا این امکان را برای شما فراهم می آورد که بتوانید پس از تحصیل در دانشگاه های دارای DLI در کانادا بمانید (داشتن DLI یا همان Designated Learning Institution برای یک موسسه آموزشی یا دانشگاه به این معنی است که میتواند میزبان دانشجویان بین المللی باشد) و به صورت دايم در این کشور اقامت داشته باشید.اگر در ابتدای راه هستید میتوانید با کلیک برروی اینجا از شرایط تحصیل در کانادا مطلع شوید.

اما یکی از بهترین آنها، روش‌های اخذ اقامت دائم کانادا از طریق اکسپرس اینتری (Express Entry) یا ورود سریع است که این سیستم مهاجرتی توسط دولت کانادا از سال ۲۰۱۵ برای مهاجرت افراد و اخذ اقامت دائم کانادا راه اندازی شده است. این سیستم برای کل کانادا(یا همان فدرال) قابل استفاده است.

اخذ اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل با Express Entry

اکسپرس اینتری دارای برنامه های متعددی برای مهاجرت به کاناداست که از مشهور ترین برنامه های آن در میان دانشجویان و فارغ التحصیلان، برنامه تجربه کانادایی (Canadian Experience Class) که به آن CEC نیز گفته می شود نیز می باشد.

اما اقدام از این روش نیازمند شرایطی است که به طور کلی باید قبل از اقدام آنها را بدست آورده باشید:

  • شما باید حداقل ۱۲ ماه سابقه کار داشته باشید.
  • سابقه کار شما باید با مجوز قانونی کار کانادا باشد.
  • شغل شما جزو دسته بندی ملی مشاغل کانادا (NOC) در گروه‌های 0، A و B باشد.
  • برای گروه‌های شغلی B به نمره CLB5 (معادل آیلتس با نمره شنیداری ۵، خواندن ۴، نوشتن ۵ و صحبت کردن ۵)، و برای گروه‌های شغلی  0 و  A به نمره CLB7 (معادل آیلتس با نمره شنیداری ۶، خواندن ۶، نوشتن ۶ و صحبت کردن ۶) نیاز دارید.

حال شرایط را گوشه ذهن خود نگهدارید تا در ادامه کمی به جزئیات بیشتر این روش بپردازیم.

مدت زمان مورد نیاز برای اخذ اقامت دائم کانادا به روش اکسپرس اینتری

در میان روش های مختلف اخذ اقامت دائم و برنامه های اکسپرس اینتری، برنامه CEC نیازمند تقریبأ ۶ ماه زمان است.برنامه نیروی کار ماهر فدرال FSW نیز به شش ماه زمان نیاز دارد و برنامه‌های مهاجرت استانی PNP به طور متوسط ۱۲ ماه زمان خواهد برد.

بنابراین با توجه به شرایط همچنان برنامه CEC بهترین گزینه برای اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کاناداست.

سابقه کار مورد نیاز برای اخذ اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل

اگر شرایط کلی Canadian Experience Class گوشه ذهن خود داشته باشید، یکی از این شرایط داشتن حداقل ۱۲ ماه سابقه کار در کشور کانادا بود.برای کسب این سابقه کار لازم است که پس از اتمام تحصیل ابتدا ویزای کار پس از تحصیل در کانادا یا PGWP بگیرید.که پس از گذشت یکسال می توانید برای استفاده از برنامه CEC اقدام کنید.

Post Graduation Work Permit یا همان PGWP به فارغ التحصیلان دانشگاه های کانادا اجازه میدهد تا بتوانند به مدت ۳ سال پس از فارغ التحصیلی نیز همچنان در این کشور اقامت داشته باشند و مشغول به کار باشند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هر برنامه تحصیلی در کانادا این اجازه کار آزاد را در اختیار شما قرار نمی دهد پس در انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه هدف خود در هنگام درخواست اپلای برای تحصیل در دانشگاه های کشور کانادا قبلأ تحقیقات کافی و لازم را داشته باشید.

اقدامات لازم برای اخذ اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل

اکنون در نگاه کلی به مراحل اقدام برای استفاده از برنامه CEC میپردازیم.شما برای استفاده از این برنامه علاوه بر داشتن شرایطی که به آن اشاره شد باید مراحل ذیل را طی کنید:

اخذ اقامت دائم پس از تحصیل
مراح اخذ اقامت دائم در یک نگاه
  1. تحصیل خود را با موفیت به پایان برسانید.
  2. پس از پایان تحصیل برای دریافت PGWP اقدام کنید.
  3. پس از گذشت ۱ سال از مهلت ۳ ساله پروفایل اکسپرس اینتری خود را بسازید.
  4. طبق شرایط شما امتیازی تحت عنوان امتیاز CRS به شما داده شده و وارد بانک اطلاعاتی میشود.
  5. در بانک اطلاعاتی بر حسب امتیازی که کسب کرده‌اید رتبه بندی می‌شوید.
  6. اگر جزو افراد با امتیاز بالا باشید، از اداره مهاجرت و شهروندی کانادا دعوتنامه‌ای (Invitation to Apply – ITA) دریافت خواهید کرد که مجوز اپلای برای اقامت دائم کانادا میباشد.
  7. پس از دریافت دعوتنامه، مدارک خود را برای اداره مهاجرت کانادا بفرستید و اپلیکیشن اقامت دائم کانادا را سابمیت کنید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *